Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

Οστεοφυλάκιο Sedlec - Jan Svankmajer




Ένα ταξίδι γύρω από το Οστεοφυλάκιο Sedlec το οποίο κατασκευάστηκε από
σκελετούς, περισσότερων των 50 χιλιάδων ανθρώπων, θύματα του Μαύρου Θανάτου.




"Kostnice" the Movie

Jan Svankmajer Kostnice The Ossuary 1970





Το 1970 μ.χ. ο Τσέχος σκηνοθέτης και ένας από τους αγαπημένος μου δημιουργούς Jan Svankmajer,  δημιουργεί ένα ντοκυμαντέρ για το Οστεοφυλάκιο Sedlec, ένα μικρό Ρωμαιοκαθολικό παρεκκλήσι που βρίσκεται κάτω από το κοιμητήριο στην εκκλησία των Αγίων Πάντων, στο  προάστειο kutna hora στη Τσεχία, γύρω στα 50 μίλια απόσταση από την Πράγα
Το συγκεκριμένο  είναι γνωστό επίσης και ως " εκκλησία των οστών" και  μοιάζει με κρύπτη
γοτθικής εκκλησίας, φιλοτεχνημένη από σκελετούς, μεταξύ συνθέσεων σε μπαρόκ ύφος και μακάβριων χορών. Μοιάζει να ξεπηδά από την εποχή του μεσαίωνα αφού έχει αποκτήσει έντονα δραμματικά και συναισθυματικά χαρακτηριστικά λόγω της μετά αναγεννησιακής εποχής που δημιουργήθηκε.

Το αποτέλεσμα είναι ένα 10λεπτο μανιώδες γύρισμα από εικόνες σκελετών, με οδηγό μία ουδέτερη αφηγηματική φωνή. Αν και αυτή η έκδοση απαγορεύτηκε από τις τότε τσεχικές κομμουνιστικές αρχές και αντικαταστάθηκε από μία σύντομη προφορική εισαγωγή και jazz συμφωνία του Zdeněk Liška και το  ποίημα με τίτλο "Comment dessiner le portrait d'un oiseau" ("How to Draw the Portrait of a Bird"), του  Jacques Prévert.  Η πρώτη έκδοση έγινε και πάλι διαθέσιμη μετά την Βελούδινη Επανάσταση (Velvet Revolution), στην τότε Τσεχοσλοβακία.

Η ταινία έχει τον τίτλο "Kostnice"




Υπογραφή του Frantisek Rint
στο Οστεοφυλάκιο Sedlec



Για την ιστορία αναφέρω ότι στο Οστεοφυλάκιο Sedlec, εργάστηκε ο Frantisek Rintξυλογλύπτης που του ανετέθηκε, υπό τη διαταγή του πρίγκιπα Schwarzenbergτο 1870 μ.χ. , η κατασκευή μιας σκάλας στην εκκλησία των Αγίων Πάντων, στο Sedlec.
Αυτός, η γυναίκα του και τα δυο τους παιδιά συνέχισαν να εργάζονται εκεί για 10 χρόνια και οργάνωσαν με περίσσεια τέχνη τα ανθρώπινα οστά που ήταν ενταφιασμένα εκεί, τα οποία χρονολογούνταν από το 1318 μ.χ. , όταν η περιοχή είχε χτυπηθεί από πανούκλα.





Έτσι η ευφάνταστη, εντυπωσιακή με περίτεχνα σχέδια από "μακάβρια" οστά, δημιουργία,  φαίνεται πως οφείλεται στον ξυλογλύπτη František Rint και στην οικογένειά του.
Άλλοι λένε πως ο δημιουργός του, František Rint, ήταν ένας μισότυφλος μοναχός που ήθελε να τιμήσει αυτούς που είχανε πεθάνει εκεί.







Ολόκληρη η 2η έκδοση με το Soundrack του Zdenek Liska  και το ποίημα τού  Jacques Prevent,  ήταν
η πρώτη έκδοση που είχα δει πριν από χρόνια και τώρα δεν βρήκα να κυκλοφορεί κάπου ολόκληρη στο διαδίκτυο. με ένα μικρό ψάξιμο που έκανα.  Όμως υπάρχει το Soundrack στο παρακάτω βίντεο και έχει πολύ ενδιαφέρον. Είναι ένα εξαιρετικό και ιδιαίτερο soundrack , σε πειραματικό και jazz ύφος  και φωνητικά που θυμίζουν ψαλμωδία. Θα μπορούσαμε να του προσδώσουμε τον  όρο "Necrojazz" αν και δεν έχει πέσει στην αντίληψή μου αυτός ο όρος στη μουσική ορολογία μέχρι τώρα.


Εδώ το Soundrack από Zdenek Liska
και το ποίημα του Jacques Prevent
"How to Draw the Portrait of a Bird"







Οι στίχοι σε Αγγλική μετάφραση

"To Make A Portrait Of A Bird" 

First paint a cage
with an open door
then paint
something pretty
something simple
something beautiful
something useful
for the bird
then place the canvas within a tree
in a garden
in a wood
or in a forest
hide behind the tree
without saying anything
without moving an inch…
Sometimes the bird arrives quickly
but he can also take many years
before deciding
do not become discouraged
wait
wait for years if you have to
the speed or the sluggishness of the bird’s arrival
has no effect
on the outcome of your painting
When the bird arrives
if it arrives
keep the most profound silence
wait for the bird to enter the cage
and when he is inside
gently close the door with the paintbrush
then
erase all of the bars one by one
while taking care not to touch any of the bird’s feathers
then do the tree’s portrait
choosing the most beautiful branch
for the bird
paint the greenery and the freshness of the wind as well
the spray of the sun
and the noise of the animals in the grass in the heat of summer
and then wait for the bird to decide to sing
If the bird doesn’t sing
it’s a bad sign
it’s a sign that your painting is bad
but if it sings it’s a good sign
it’s a sign that you can sign
Then you very gently pluck
one of the bird’s feathers
and you write your name in a corner of the canvas.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου